CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, February 3, 2009

kelmarin,semalam dan hari ini

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha penyayang

Asssalamualaikum warahmatullah wabarakatuh

Nak share this beautiful email that i received from my ukhti..It had touched my heart,do you feel the same way?ana berdoa jawapan antunna ialah a'aa..ana pun begitu,ukhtiku~Sungguh jalan yang kupilih sekarang is not just one of those phases yang I need to go through before I reached the stage where I'm just gonna leave this phase n live in my 'jahiliyah' life macam dulu..nauzubillah..jalan yang kupilih ini akan kupertahankan sampai malaikat maut menjemputku pergi untuk berjumpa rabbku n rabbmu..

(ps:jahiliyah is zaman dimana tani inda tahu makna islam yang sebenar or in my definition islam atu belum menyentuh hati ku yang sangat gersang:()Dulu pernah ada seseorang menegur ana..katan2nya really hit me lah that time..makhluk Allah atu cakap.."tani orang yang Allah bagi ilmu ani..jangan berkelakuan macam orang yang tak ada ilmu'..macam ouch lah banar that time..sal I was in religious school kan..n ana ani sama tia jua berhuhahuha sama org2 disekeliling ana ani..huhu..sal tym jahiliyah atu,ana ani jenis manasaja..sedih lah kalau diingatkan masa2 jahiliyah ani..luan banyak ketelanjuran n kenaifan diri yang sudah dibuat..Astaghfirullahaziem..one of it is I just don't care if sapa2 buat apa2..macam dulu atu..I said to myself 'kalau anta/anti buat salah/dosa..anta/anti yang tanggung nanti tym hari kiamat..bukan ana..'apa nya orang kubur ali2..(mind set tym jahiliyah)..macam if org nda solat or nda pakai tudung..ana liat saja..buat muka nda bersalah..macam inda nampak ada makhluk Allah yang inda melakukan suruhan Allah..that's how worst I was..sebelum hidayah Allah mengejutkan ana dari tidur yang panjang..padaahl if tani sayang orang atu..tani inda mau ia kena sakiti..inda mau ia terluka..apatah lagi nanti merasa azab Allah yang MAha Hebat..



Dari Abu sa'id Al-Khudri ra. berkata;Aku mendengar Rasulullah saw bersabda:"Barangsiapa diantara kalian melihat sesuatu kemungkaran hendaklah ia mengubah dengan tangannya:jika ia tidak mampu,maka dengan lisannya;dan jika ia tidak mampu,maka dengan hatinya dan itulah selemah2 iman(hadis riwayat muslim)

but kalau kan tagur orang ani bukan kan tarus umban bomb atom arahnya..mesti berhikmah..ada caranya..bukan kan hantap keromo saja.kalau ada hati yang terguris..lain tia kesnya lagi..dapat dosa.

Allah berfirman:"serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikamh dan pengajaran yang baik.."16:125

so here's the email..hayatilah kata2nya..


KELMARIN...
Hujan turun lebat betul.
Sesekali Sang guruh berdentam dentum.
Kulihat Sang kilat berkejar-kejaran di langit tinggi.


KELMARIN...
Dalam kehujanan itu..
Kau datang kepadaku..
Kulihat..
Wajahmu basah..
Aku menjadi pilu..

[More...]

KELMARIN..
Satu demi satu kisahmu kauceritakan padaku..
Kau bercerita lagi..
Dan lagi..
Tanpa henti..
Aku menjadi lebih pilu..


KELMARIN..
Kau katakan padaku..
Jiwamu sakit..
Hatimu sempit..

Kau mengongoi kesakitan...
Meratap kesilapan silam..
Kesilapan yang maha kejam!

Wahai Engkau!
Masakan jiwamu tidak sakit?
Masakan hatimu tidak sempit?
Apabila kau biarkan Si Pengkhianat JAHILIYAH bebas merempit?!

............ ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ....


Namun, itu kisah hari KELMARIN.
Dengar sini..aku nak bercerita kisah hari SEMALAM pula.



SEMALAM..
Hujan dah berhenti.
Sang guruh pun dah tak ada lagi..
Sang suria pula tersenyum berseri-seri. .
Aku dah tak nampak lagi Sang kilat berlari-lari. .

SEMALAM..
Kau datang lagi kepadaku..
Dan lagi..kau bercerita sesuatu...

SEMALAM...
Katamu..kau nak jadi orang baru..
Katamu..kau nak tinggalkan masa lalu..
Katamu ..kau nak bina hidup baru..

Katamu lagi..
Kau nak tangkap Si JAHILIYAH itu..
Nak sumbat dalam lokap..
Nak kunci kuat-kuat..
Tak nak bagi lepas..
Biar padan muka dia!!



Eh Engkau!
Kau nak tahu?
SEMALAM..
Aku dah tak pilu..
Aku dah tak sayu..
Sebab aku percaya dengan kata-katamu. .
Yalah..kau kan kawan aku!

Aku genggam kemas-kemas tanganmu..
Aku akan cuba yang terbaik untuk membantu..
Tapi..kau kena janji sesuatu..

jalan-lurus-jalan-tegak

Kau kena KUAT!
Kau kena TABAH!
Kau jangan mudah tunduk, kawan!

Sebab untuk berubah bukan mudah!
Aku akui..nak berubah, memang susah!
Sebab Si Pengkhianat Jahiliyah memang sengaja mahu jadikan engkau sampah!
Percayalah!!

Sebab itu aku benci dia!
Aku benci JAHILIYAH!
Jadi, kau jangan cuba-cuba berkawan dengan dia..

Kau mengerti?
Perlahan-lahan, kau anggukkan kepala.
Aku betul-betul lega..

............ ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... .....


Itu kisah SEMALAM..
Mari aku ceritakan pula kisah hari ini..

hujan

HARI INI...
Kulihat langit..
Gelap sangat..
Gelap!
Sumpah aku tak tipu!

Tiba-tiba..
Sang guruh sudah mula berlagu..
Kunampak di sebalik awan hitam itu..
Ada bayangan Sang kilat cuba main sembunyi-sembunyi. .

Aku cemas..
Tidak semena-mena. .
Bayangan wajahmu menerpa di balik retinaku..
Aku cemas..
Adakah Sang Jahiliyah - Si Pengkhianat bolos, lalu melarikan diri?
Dan menghurung dirimu kembali?

Aku sendiri tak pasti....... ......... ......... ......


jahiliyah

............ ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ......... ........


Satu Dedikasi buat Diri dan Teman-teman yang dicintai..


Buat yang masih teguh memerangi karat jahiliyah yang masih bersarang di hati, teruskan langkahanmu!
Namun, jika ada yang mula hilang arah tuju..
Kufaham, bukan mudah untuk memenggal musuh itu..
Namun, jangan pernah putus asa!
Teruskan memacu laju kuda perangmu..
Menuju ke medan jihad itu!
Menang atau syahid..
Itu sahaja pilihanmu.

Muhasabah Cintaku


(Jika diikutkan hati, ingin sahaja aku tagih janjimu dahulu. Namun, itu kau punya hati. Hanya Rabbi yang Maha memegang hati. Aku sudah cuba untuk memberi. Namun, pemberianku mungkin tidak cukup baik. Ataukah aku yang belum cukup baik? Sungguhpun begitu, dalam kidung doaku, kumohon agar janji yang kaupatri dahulu akan menjadi sesuatu yang PASTI. Itu doaku.)

Aku yang setia menanti..doaku tidak pernah henti,

taken from:Iman Muslihah,sheffield

pps:sorie..nanti lagi ana edit ah..i know macam dull my post ani..nda ceria..i need to go..tanggungjawab lain memerlukan ana untuk meluangkan lebih masa pada mereka..asifi giddan..n i might change my layout sal kalu pakai ani nada colour..dull..macam belajar apa2 tanpa guna hati untuk memahamkan tani..sedihnye~awak sedih tak?

0 comments: