CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, March 17, 2009

Seekor Rama-rama kecil





Suatu hari Armin duduk di tingkap melihat sebiji kepompong tergantung-gantung pada ranting pokok bunga. Kanak-kanak berusia lapan tahun ini memerhatikan lubang kecil yang terdapat pada kepompong tersebut. Setelah beberapa jam menanti, keluar kaki-kaki halus seekor rama-rama dari lubang berkenaan. Tanpa berputus asa rama-rama menolak badannya keluar tapi kelihatan amat payah sekali untuk meloloskan diri. Akhirnya rama-rama itu berhenti . Ia tidak berdaya lagi. Kasihan melihat serangga itu, Armin mengambil gunting dan membesarkan lubang kepompong tersebut. Keluarlah seekor rama-rama cantik tapi sayapnya terkatup. Amin menanti rama-rama itu mengembangkan sayap yang bewarna kuning, biru dan hitam. Dia tidak sabar hendak melihat serangga berkenaan terbang dari kuntuman bunga ke bunga yang lain untuk menghisap madu. Tapi apa yang Armin harapkan tidak tertunai. Rama-rama itu terlalu lemah. Ia hanya boleh merayap dari ranting-ranting, mengheret badannya yang besar penuh sukar. Akhirnya ia jatuh ke tanah.



Saudara…
Niat Arman memang baik tapi anak-kanak itu tidak faham fitrah perjalanan hidup ini. Secara semula jadinya rama-rama memerlukan masa berjam-jam sebelum berjaya keluar. Pergelutan itu adalah proses semula jadi supaya badan dan sayapnya cukup kuat apabila bebas dari kepompongnya. Rama-rama yang keluar dari kepompong sebelum sampai waktunya samalah seperti bayi yang lahir tidak cukup bulan. Begitulah kehidupan ini.Perjuangan dan tekanan itu amat penting. Jika semuanya berlaku dengan mudah tanpa sebarang rintangan, ia akan membuatkan kita lemah. Kita tidak akan menjadi kuat, matang dan bertenaga untuk mengharungi hidup ini. Malah kita tidak boleh terbang langsung.
Oleh itu,jadikanlah setiap rintangan sebagai satu peluang untuk kita terus mengorak langkah positif dalam menghadapi hidup.


taken from iluvislam.com

hehe..brapa kurun dah nda update?..internet dirumah kena kilat.iatah rusak.I think so lah jua.Didn't actually bother much about it. So here I am now posting something after awhile nda post apa2.hehe.anyway..Nak habak kan antunna sume yang that ceta kan yang di atas tu somehow give a great warm hug to my heart after reading it.macam..masyaAllah..I feel much better..

Ada seorang belahan hati ana haritu share something..ukhti tu cakap.."sebaik2 sabar adalah sabar pada permulaannya.."

therefore,sabar pada permulaannya ani means before tani swearing..mengeluh..mengusut..mengadu..or merapu entah apa2..we shud just calm ourselves and try to see the problem that had encounter us in the bright side..not the dim or dark side..lameee~haha..iatah kan..macam sabar saja tia..semua itu pasti ada hikmahnya..:D..

haritu ana discuss something with my belahan hati..and keluar question from my friend,'apa kita buat kalau kita tahu dunia ni makhluk Allah i.e. akan musnah binasa/sementara?"

Jawaban yang keluar from our discussion are as below:
-hidup sebagai pengembara..ambil yang perkara2 perlu saja di dunia ni..(my answer:P)
-kalau tahu hidup ani sementara,jangan terlalu sedih akan musibah/ujian yang Allah hadiahkan pada kita..

I dun rememnber some of my friends punya answer..or isit andang ani saja jawaban yang kena bagi..hehe..so ryt now ter reflect back that scene..macam now kan apply lah dat idea arah diri ani.macam..if tahu hidup atu sementara,why should we feel sad on ujian yang Allah hadiahkan arah tani??

Ujian atu datang mesti ada sebab tu.Ana ingat ada ceramah yang ana dengar hari tu,uztazah tu cakap.."Allah minta malaikat timpakan ujian atau musibah arah hamabNya sebab ia rindu kan dengar suara tani berdoa padaNya"...mungkin tani dah tak mesra lagi apabila 'dating' denganNya..habis solat..baca doa ala kadar saja..

why I said ujian ini hadiah dari Allah?sebab ujian atu Allah bagi arah hamabNya yang Allah sayang saja..If Allah inda sayang..Ia akan biarkan hamabNYa hanyut bersama arus..nauzubillah min zalik!!..kalau tani sabar dengan ujian ani,Allah akan beri tani pahala..sooo..kalau ada ujian ertinya Allah kan bagi tani extra pahala..kan tambah pahala tani..supaya nanti timbanagan amalan baik tani lebih berat tym di akhirat..Ammen~so kalau Allah inda bagi tani ujian..hidup tani macam ok2 saja..baik tah susah hati...takut2 Allah dah inda mahu peduli arah tani..NAUZUBILLAH MIN ZALIKK!!

kalau kan difikirkan...berapa juta/billion manusia di dunia ani Allah kan cater?kalau tani inda beriman,adakah ianya akan mengurangkan KUASA ALLAH??tidak sama sekali!!so if tani mau dapat pahala..or tambah dosa..it's up to us..sebab bukan abi or ummi or ukhti kitani yang akan tanggung semua dosa atau pahala kitani..IT"S US..kita sendiri nanti yang akan berdepan denganNYA..

Allah 'alam..

0 comments: