CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, August 9, 2009

balik kampong

Dengan menyebut nama Allah yang Maha Pemurah Maha Penyayang

Assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh..

apa kabar?minta maaf sebab dah lama tak post apa2..I think ber spider web dah my blog ani..Masa terlalu cemburu untuk membenarkan saya untuk berlama2 mengadap laptop.Walau apa pun saya akan cuba untuk share something.

Alhamdulilah..saya selamat balik brunei.Alhamdulilah Allah bagi saya kesempatan untuk ziarah keluarga dan sedara2 saya di malaysia from 14th july to 29th july.sebenarnya sepatutnya flight saya 9th july..tapi disebabkan ketentuan yang Allah dah tetapkan kat lauh mahfuz.maka tidaklah berlaku saya belayar haritu.Saya diquarantine kerana telah disahkan positif mendapat H1N1.:D..pengalaman yang menambah kemanisan pada lipatan hidup saya.

Walaupun mungkin ada yang tak sempat kita jenguk.minta maaf saya pinta.My schedule was soo packed that I can't go.n minta maaf gak kat che tie sebab tak sempat tidur kat rumah achik.insyaAllah kalau diberi keizinan saya akan balik january ni sekejap.saya akan tidur rumah achik.minta maaf ye.

sekarang rasa macam rindu je kat sume orang.rindu pada ma(my grandmother)..pada ayahsu..pada ummi..pada amanina..pada balqis..pada moksu...pada che nor..pada athirah..pada achik..pada ang..pada abang anas...pada kak wanah..pada pie..pada aisyah..pada tok su..pada suasana kat kelantan...n weirdly enuf i missed naik bus.that's the time i feel i can have the time to look back about my life..haha..

I learned a lot balik kampong kali ni sebab saya balik dengan adik saya je.tak de bapa n ibu n adik beradik yang lain.but I'm fine nevertheless.eventhough I missed my flight balik kelantan guna kapal terbang.ALhamdulilah ada alternatif lain i.e. naik bus..yang best nye ialah perjalanan from kl to kota bharu is 9 hours.So I can reflect myself(muhasabah diri) in the bus.Alhamdulilah gak sebab sempat catch ticket for bus malam tu sebab esuknya ada majlis aqiqah kat rumah ma.Rasa frust gak masa dapat tahu we missed the flight disebabkan traffic yang sangat hebat.huhu.Kalau nak tahu the A-Z journey masa kat malaysia boleh je tengok blog adik saya,fadilah.nama blog die ada kat tepi tu..saya write padilah chan.adik saya simpan gambar sekali.

rasa macam tak de beneficial sangat yang nak dishare sepanjang holiday tu.just nak luahkan rindu pada sedara2 kat sana kot.hehe.rasa macam tak nak balik brunei je..hehe..banyak yang terjadi namun minda dan jadi tak bisa untuk menukilnya disini kerana kerja sekolah yang dah dibagi membuat mood untuk sharing hilang.hehe.nantilah kalau rasa nak jot something.yang anehnya kan..kadang2 bila ras nak ttulis..hati pula kata it's better kept in your heart..

kadang ada masa kita keliru..
kadang ada masa kita tak tahu nak pilih yang ini atau itu
tapi ingatlah hakikat ini..Allah is near..
Let Allah guide your heart..
cause HE never fails you..

firmanNya:
"Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang AKU,maka sesungguhnya AKU DEKAT.AKU kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-KU.Hendaklah mereka itu memenuhi (perintahKU) dan beriman kepada KU agar mereka memperoleh kebenaran."2:186

but in one condition...before kita nak minta apa2 daripada Allah..Kita first kena memenuhi perintah Allah i.e.solat dan semua yang Allah suruh n tinggalkan apa yang Allah benci dan jugak kita mesti beriman dengan semua rukun iman termasuklah qadha n qadar yang Allah dah tetapkan kat kite.

with that..kata penutup..jadilah seperti ikan di lautan..takkan ikut masin dengan masinnya air di lautan..biar hidup ada perinsip agar kita tak diibaratkan seperti layang2..ditarik kesini..ia ikut..ditarik kesana..ia ikut..kerana islam itu adalah the way of life.Islam itu syumul(complete)..

jangan suka ikut-ikutan..kerana banyak orang akhirnya akan sesat akibat sifat ikut-ikutan..seperti coupling..semua orang coupling..kita pun nak IKUT..

p/s:It's not hurtful to search and find the reason..hak itu tetap hak..yang batil tetap BATIL~

jaga diri jaga iman..

0 comments: